כיצד לבחור עדשה לצילום פורטרטים
כל מה שצלם פורטרטים צריך לדעת לפני קנייה של עדשה חדשה

 

עם  מבחר גדול כל כך של עדשות בשוק ומושגים מבלבלים כמו אורך מוקד, מייצב תמונה וצמצם, מה הפלא שהרבה אנשים מתקשים לבחור כשהם רוצים לקנות עדשה איכותית לצילום פורטרטים.
במאמר שלפניכם אעבור על כמה אלמנטים, חלקם מובנים מאליהם ואחרים אולי קצת מפתיעים, שיעזרו לכם לענות על השאלה – איזו עדשה הכי טובה לצילום פורטרטים

חשוב לציין שכצלם תרבויות, אתמקד בסיטואציות נפוצות של צילום תרבויות והן צילום פורטרטים בתנאי שדה תחת אור טבעי, בניגוד למשל לצילום בסטודיו

כאשר אנו עומדים לפני בחירה של עדשה חדשה, אנו לעתים מעדיפים להתעמק במונחים טכניים מבלבלים כמו עיוותים כרומטיים או עלי צמצם,
ההתלבטות צריכה להתחיל במקום פשוט הרבה יותר. היא צריכה להתחיל בשאלה – איזו עדשה הכי מתאימה לצרכים שלי


9

?שאלה ראשונה: מהו המרחק שממנו נוח לי לצלם אנשים

בצילום תרבויות או צילום רחוב, יש אנשים שמעדיפים לצלם פורטרטים מרחוק, בשיטת “הצלם הנסתר”, בעוד שאחרים מעדיפים להתקרב וגם ליצור קשר עם המצולם שלהם. לכל שיטה יתרונות וחסרונות. סגנון הצילום שלכם והאופן שבו אתם אוהבים לצלם, אמור להכתיב את הציוד שאתם קונים.

עבור צלמים שאוהבים את הקשר עם המצולם, עדיף להתמקד בעדשות קבועות (עדשה בעלת אורך מוקד קבוע- פריים) כמו למשל: עדשת 50 מ”מ, עדשת 35 מ”מ או עדשת 24 מ”מ. עדשות אלו אמנם לא יאפשרו לעשות “זום” אך יאפשרו חדות ואופטיקה נפלאה. כמו כן, עדשות זום (עדשות בעלות אורך מוקד משתנה), עם אורך מוקד רחב, כמו למשל:  עדשת  24-70(למצלמות פול פריים) או 17-55 (לקרופ פאקטור) הן עדשות נפלאות עבור אלו שאוהבים לצלם אנשים מקרוב

לעומת זאת, נאמר שאתם מעדיפים לצלם אנשים מרחוק. כי אתם לא רוצים שהמצולמים יהיו מודעים למצלמה, או שפשוט כרגע לא נוח לכם לגשת לאנשים ולפנות אליהם, עדיף שתתמקדו בעדשות מקרבות. גם במקרה הזה, ניתן לבחור בין העדשות הקבועות, כמו למשל עדשת 85 מ”מ (בה אני משתמש) או עדשת 100 מ”מ, לעדשות הזום, בעלות טווח בספקטרום הטלה, כמו עדשת 24-105 מ”מ עדשת 70 – 200 מ”מ, או עדשת 18-135 מ”מ

 

 

the void we leave_5_oded wagenstein

תרגיל יצירתי: לצאת מאזור הנוחות שלנו

העדשה הראשונה שהייתה ברשותי הייתה עדשת 28 מ”מ קבועה וישנה (פילם) שקיבלתי מאח שלי. לא היה לי את הכסף לקנות עדשת זום טובה ויקרה יותר. כך שעם הזמן נאלצתי ללמד עצמי כיצד לצלם אנשים מקרוב, ללא הנוחות של עדשה מקרבת. בסופו של דבר, הצילום של אנשים מקרוב הפך לסוג של סגנון אצלי וכיום כמעט ואיני משתמש בעדשת טלה (מעל חמישים מ”מ) בצילום תרבויות שלי

לצורך התרגיל היצירתי נסו להשתמש בעדשה שאולי הזנחתם או בעדשה שלקחתם ממישהו אחר- המטרה היא לעשות משהו אחר ממה שאתם רגילים בדרך כלל – רגילים לצלם אנשים מרחוק עם עדשה מקרבת? נסו לצלם מקרוב תוך כדי שיחה. רגילים לדבר עם כל מה שזז סביבכם? נסו לקחת עדשה מקרבת וליצור פורטרט בשיטת “הצלם הנסתר”, כזה של האדם וסביבתו הטבעית מבלי שזה מופרע מהמצלמה


-שאלה שנייה: אילו פורטרטים אני רוצה ליצור או איזה סיפור מצולם אני רוצה לספרF11A7801-Exposure2

על מנת בכלל להתחיל לדון בצילום פורטרטים, יש ראשית לשאול את השאלה, מהו צילום פורטרט?. ובכן, על פי וויקיפידיה: “דיוקן או פורטרט הוא ציור, צילום או כל ייצוג אמנותי אחר של אדם […] מטרתו היא להציג את החזות הכללית של האדם, ולעתים להוסיף לו תובנה אמנותית לגבי אישיותו“. מתוך הגדרה זו, אפשר להגיד משהו על פורטרט טוב כפורטרט שמצליח לספר סיפור- סיפורו של האדם המצולם

כשאנשים חושבים בדרך כלל על פורטרט, הם חושבים על פורטרט “קלאסי”, צילום של האדם מהחזה ומעלה, כפי שהיו מציירים פעם מלכים ודוכסים או כפי שסטיב מקארי, צלם נשיונל גיאוגרפיק המוערך, צילם את תמונת הילדה האפגנית המפורסמת כל כך. תוכלו לקרוא ראיון שערכתי עם הצלם על עבודת הפורטרטים שלו כאן

בכל מקרה, זו לא הדרך היחידה לספר סיפור של אדם בפורטרט. ניתן למשל לצלם “פורטרט סביבתי”, כזה שלוכד את האדם וסביבתו. זו שיטת צילום שאהובה עליי במיוחד, כי לא רק שהיא מנסה לספר סיפור של אדם, אלא גם את של סביבתו והתרבות בה הוא חי

בפורטרט סביבתי, עדשת 50 מ”מ קבועה, לא סתם שלא תעזור היא כנראה רק תפריע (מפני שהיא לא בעלת זווית ראייה רחבה דיו כדי לתפוס את האדם וסביבתו) לכן, מומלץ להשתמש בעדשות רחבות, כמו אלו שהוזכרו בדוגמה מעלה. לעומת זאת, עבור חיתוך פורטרט קלאסי או לצילום תקריב – קלוז אפ, השימוש בעדשה רחבה יכול ליצור עיוות של הדמות המצולמת. במקרה שכזה, עדיף להתמקד בעדשות בטווח הטלה. זאת אומרת מאורך מוקד של חמישים ממ ומעלה.

שאלה שלישית: מה הצמצם הדרוש לי

מבלי להיכנס למונחים טכניים, באופן הכי פשוט ניתן לומר שהצמצם (רכיב אופטי הממוקם בעדשה) משפיע על שני אלמנטים מרכזיים ביותר בכל הנוגע לצילום פורטרטים. הראשון, כמות האור הנכנסת מבעד לחור הצמצם והשני היכולת ליצור עומק שדה רדוד, שבאופן שטחי מאד, ניתן לראות את זה כיכולת ליצור הבדלי חדות וטשטוש. כמו למשל תמונה בה דמותו של המצולם חדה, אך הרקע מטושטש מאחוריו. היכולת ליצור תמונה רדודה, היא בחלקה תודות לצמצם לכן, ככל שהעדשה שלכם תאפשר עבודה עם צמצם פתוח יותר, כך למעשה תוכלו בשטח לצלם בתנאי תאורה חשוכים יותר ושנית, ליצור עומק שדה רדוד ומחמיא יותר

באופן רוחבי, עדשה עם צמצם פתוח יותר, תהיה בדרך כלל טובה יותר ויקרה יותר – האם שווה להוסיף עוד 5000 שקל כדי לקנות עדשת 50 מ”מ עם מפתח צמצם 1.2 ולא 1.4, אני לא יודע. זה תלוי רק בכם ובמצב הכלכלי שלכם. ברור שעדשה עם מפתח צמצם גדול היא בדרך כלל טובה יותר. האם אתם זקוקים לה? איני יכול לענות בשבילכם. ננתח את הסוגיה, נתחיל בכמות האור שצמצם פתוח מאפשר: נאמר שאתם צלמי חתונות, או צלמי רחוב שמעדיפים לצלם בשעות שבהם התאורה נמוכה, כמו בצילומי לילה. עבורכם, סטופ נוסף של צמצם יכול להיות מתנה משמיים והשקעה כדאית. מצד שני, אם רוב הפורטרטים שלכם נעשים בשעות היום, תחת השמש או שבסטודיו תחת הפלאש, אולי אינכם זקוקים לצמצם כל כך פתוח וכך תוכלו לחסוך כסף. כעת לסוגיית עומק השדה הרדוד. כן, פורטרטים בעומק שדה רדוד, אלו שהכול מטושטש בהם חוץ מעיניי המצולם נחשבים למחמיאים ויפים אבל מצד שני, דעו לכם שצילום בעומק שדה רדוד מצריך מיומנויות מסוימת ושיש כזה דבר עומק שדה רדוד מדיי. בצילום בצמצם פתוח מצמצם 3.2 נאמר כל נושא הפוקוס עלול להיות קצת טריקי. מה שאומר שאתם עלולים לקבל את הפוקוס על הגבות או הריסים של המצולם ולא על העין בגלל שעומק השדה (טווח המרחק בתמונה שהוא בפוקוס) הוא כל כך מזערי. תוכלו לערוך מחקר קטן על הפורטרטים האהובים עליכם. במרבית אתרי הצילום(כמו פליקר למשל) כתובי נתוני הצילום ליד התמונה. תבררו באיזה צמצם צילם הצלם ליצירת הפורטרטים שתפסו את עיניכם

לסיום החלק הזה, חשוב לי לומר וכאן אני מדבר באופן אישי, שהרבה פעמים אנחנו מרגישים שהאושר נמצא אי שם בעדשה שאין לנו. “אם היה לי עוד סטופ בצמצם, או עוד קצת זום, או את העדשה החדשה שיצאה לפני שבוע, אז הייתי צלם פורטרטים משובח…”, אתם מבינים את כוונתי

 2

לסיכום: במאמר זה נסיתי להביא שאלות שראוי לשאול אותן לפני רכישה של עדשה חדשה. לבחירת עדשה שיקולים רבים נוספים אותם לא ציינתי, כמו משקל, מייצב תמונה, כיסוי מזג אוויר וכו
בסופו של דבר – השאלה הכי חשובה לשאול היא – מדוע בכלל אני רוצה לקנות עדשה? ומה חסר לי בעדשה הקיימת שלי
אנשים רבים קונים ציוד חדש מתוך שגעת ציוד מבלי בכלל לנצל מעט מהציוד הקיים להם. אם תצליחו להגדיר לעצמכם מדוע אינכם מרוצים מהציוד הקיים, תוכלו בקלות להגדיר את הגדרות האיכות של זה החדש
האם אתם רוצים עדשה חדשה כי זו הנוכחית לא מספקת לכם תאורה מספיקה? האם היא לא חדה? האם אורך המוקד שלה קצר מדיי? החסרונות הללו יכולים להפוך ליתרונות ברכישה החדשה

רוצים לדעת עוד? רוצים ללמוד איתי על צילום אנשים ותרבויות בעולם? הצטרפו אליי לקורס צילום תרבויות

 

F11A4603min

הפורטרט הסביבתי – מומלץ עם עדשה רחבה. הפורטרט שבדוגמא צולם באורך מוקד של 24 ממ

trinidad portraitהפורטרט הקלאסי – במקרה הזה עדשה בטווח אמצע, תעשה את העבודה. בדוגמא המצורפת אורך מוקד של 50 ממ

3aפורטרט קלוז אפ – כמובן שניתן ליצור פורטרט כזה בכל סוג של עדשה. מה שמשנה הוא המרחק מן המצולם
אך על מנת למנוע עיוותים בדמותו של המצולם, כאשר מצלמים מקרוב מומלץ להשתמש בעדשה שהינה מקרבת, מעל טווח של חמישים ממ
בדוגמא המצורפת, עדשה קבועה של אורך מוקד של 85 ממ

9פורטרט פרטים – דיטיילס. על מנת לצלם פורטרט כזה, מומלץ להשתמש בעדשה מקרבת, מעל טווח של 50 ממ

 

כיצד לבחור עדשת פורטרטיםodedwagen