טיפים לצילום תרבויות

צילום תרבויות – שבעה טיפים לצילום תרבויות טוב יותר
 
 
שלום חברים

בפוסט הזה אספתי עבורכם שבעה טיפים מרכזיים שעוזרים לי בצילום תרבויות. טיפים, המתמקדים באלמנט הבולט ביותר של צילום התרבויות והוא – צילום פורטרטים. שבעה טיפים שהלוואי שהייתי מכיר בתחילת דרכי המקצועית

ראשית, חשוב להבין מהו פורטרט בכלל

.(דיוקן או פורטרט הוא ציור, צילום […]  אשר מטרתם היא להציג את החזות הכללית של האדם, ולעתים להוסיף לו תובנה אמנותית לגבי אישיותו . (מתוך וויקיפידיה

למרות שזו הגדרה מאד “יבשה” של המושג, היא יכולה לעזור לנו למעשה להבין מהו פורטרט מוצלח. פורטרט מוצלח מצליח לספר סיפור. סיפור של מה? סיפורו של האדם המצולם. כעת, האם בכלל אפשר לצלם סיפור של אדם בתמונה בודדת? כמובן שלא. אי אפשר לתפוס את סיפורו השלם של האדם בתמונה, כי אנשים הם דבר מלא ומורכב. מה שכן נוכל לעשות הוא לשים את הזרקור שלנו על אלמנט ספציפי בדמות המצולמת. אני קורא לשיטה הזו “הדגשה”, כי אנחנו מדגישים אלמנט מסוים באדם. לדוגמא: רגש מסוים או רגע מכריע מסויים.

oded wagenstein

צילום תרבויות – הוא לא רק תיעוד של מקום מיוחד. הוא הסיפור (שלכם) על המקום הזה

פניו האקזוטיות של מישהו משבט מרוחק אולי מעניינות אבל אינם סיפור. צילום תרבויות טוב יביע רגש. יעביר את התחושה של כיצד זה מרגיש להיות שם. סטיב מקקרי (הצלם הנודע שצילם את תמונת הילדה האפגנית) קורא לזה הרגע שבו המצולם, כאשר מדברים על צילום פורטרט למשל, “לא על המשמר”- זה הרגע שבו הנשמה האמתית שלו מציצה החוצה. זה יכולה להיות שמחה, פחד או התרגשות. כי רגש הוא הדרך הטובה ביותר ליצור קשר בין התמונות שלכם לצופים. על מנת ללכוד רגש, נסו לשבת בציפייה ובהתבוננות וחכו לרגע מיוחד שיכול להביע את הרגש שאתם מחפשים

An image of Delphin by oded wagenstein

ב צילום תרבויות – מומלץ להתחיל מאזור הנוחות

לצאת אל הרחובות כדי לצלם פורטרט של אדם זר או תמונה אייקונית של מקום אינה משימה קלה לביצוע. הדרך הטובה ביותר לעשות את הצעד הראשון היא עם אדם המוכר לכם. תוכלו לבקש מחבר, בן משפחה או חבר לעבודה לצלם אותו. באופן הזה, ימנע מכם הצורך המביך לשבור את הקרח ולהתרכז באלמנטים אחרים כמו: תאורה, צבע ועבודה עם המצולם. כאשר אתם כבר בשטח, מומלץ שלא להתחיל עם צילום אנשים או צילום של תמונות מורכבות כמו אתרים אייקונים. אלא מתמונות פשוטות. תמונות של פרטים – תבלינים בשוק, ידיי אמן בזמן עבודה, נעליים של ההולכים ברחוב, שלט רחוב מיוחד. חשוב לזכור כי לא רק שצילום תרבויות מורכב מכל אותם אלמנטים קטנים, זו דרך טובה להתחיל את היום באזור הנוחות, במשימה צילומית שתתן לכם הצלחה ומוטיבציה להמשך

An image of Darla by oded wagenstein

 
בצילום תרבויות – מומלץ לצאת מאזור הנוחות

לצילום תרבויות ולצילום פורטרטים בפרט, נלווים בדרך כלל חששות רבים. חשוב לזכור, בדרך כלל הבעיה היא בראש שלנו

אני לא רוצה לפגוע \ אני לא רוצה להעליב \ אני לא רוצה לחדור לפרטיות; כל אלו הם בעיקר תירוצים שאנו אומרים לעצמנו כדי להסביר מדוע אנחנו ממשיכים לצלם אנשים מרחוק עם עדשת מקרבת. אז אם באמת נרצה לעלות לרמה הבאה בצילום הפורטרט שלנו, לעורר רגש בעבודה שלנו, אנו חייבים  לעשות את הקפיצה למים

ראשית, יש לצאת מנקודת ההנחה הבאה: אדם שלא רוצה להצטלם – לרוב יביע את זה. כן, אני יודע שיש לכם את הסיפור הזה על איך צעקו עליכם פעם בשוק. אך נסו לחשוב האם צעקו שפניתם וביקשתם או שצילמתם בהיחבא ומרחוק ? הכי קל להתחיל במשפט הבא “שלום אני חובב\ת צילום, אני ממש אשמח לצלם תמונה שלך וגם אולי לשלוח לך עותק אחר כך”. אתם תהיו מופתעים מהתוצאות. על ידי שימוש בטכניקה הזו, הדבר הכי גרוע שיכול לקרות הוא פשוט לקבל “לא תודה” ואז עוברים לאדם הבא. אז די לצלם אנשים מרחוק, מתוך פחד, עשו את הצעד הראשון, השאר יגיע לבד

a portrait from cuba by oded wagenstein

בצילום תרבויות – חשוב לבחור את העדשה הנכונה

מהי העדשה הכי טובה לצילום פורטרטים, היא שאלה שחוזרת רבות בפורומי צילום ברחבי הרשת

כולנו שמענו את המושג “עדשת פורטרטים” אשר מייחסים בדרך כלל לעדשת חמישים מ”מ. האם בכלל יש דבר כזה עדשת פורטרטים? התשובה שלי היא- לא כל כך. כי אפשר לצלם פורטרטים נפלאים עם כל עדשה ממש

הדבר הנכון הוא להתאים את העדשה לסגנון העבודה שלך. מזה אומר? בבחירת עדשת פורטרטים יש לקחת בחשבון את הפרמטרים הבאים

המרחק שממנו נוח לי לצלם אנשים

עבור אחד, העדשה הטובה ביותר היא עדשה מקרבת. כזו שלא מצריכה שיחה או בקשת אישור מהמצולם. לסגנון צילום שכזה, כל עדשה מעל 50 מ”מ תהיה טובה. למשל: 85 מ”מ, 70-200, 24-70 וכ”ו

המשקל אותו אני מעוניין לסחוב

יש צלמים שמבקשים לשמור על פרופיל נמוך וניידות. אלו יבקשו לבחור עדשות לא כבדות. מרבית עדשות הפריים שמתחת ל100 מ”מ אינם כבדות. 85 מ”מ, 50 מ”מ או 35 מ”מ, כולן טובות ומומלצות

מה לגבי הצמצם

במידה ואתם מבקשים לצלם אנשים בתנאי תאורה חשוכים (בבית, אירועים, לילה, מסיבות וכ”ו) עדשה עם מפתח צמצם גדול יכול לסייע. כמובן שהדבר יבוא לידי ביטוי במחיר

מחיר

חשוב כמובן להתאים את קניית העדשה ליכולת הכלכלית ולעובדה שבעוד שנה וחצי תרצה עוד עדשה שממש אבל ממש נרצה גם

במה אני מצלם? – אני מצלם את הפורטרטים שלי

עדשת  24-70 עם מפתח צמצם של 2.8

בצילום תרבויות – נסו לעתים לבחור בעדשה הלא נכונה

נסו את הדבר הבא כסוג של תרגיל יצירתי –  צאו לרחוב ונסו לצלם עם אורך מוקד שאינכם רגילים לעבוד בו. מעדיפים לעבוד עם עדשה מקרבת מבלי ליצור קשר עם המצולם, התנסו בצילומים בעדשה רחבה בלבד. מעדיפים לשוחח עם המצולם ולתת לו לקחת חלק בצילום? נסו לעבוד עם עדשה טלה ובשיטת “זבוב על הקיר” לתפוס רגעים ללא ידיעת המצולם. תפסו לכם פינה שקטה ברחוב או בשולחן במסעדה ונסו לצלם בשיטת הרגע המכריע. כזו שבה המצלמה אתם מתעדים רגעים מיוחדים, מעניינים, מצחיקים או מרגשים הקורים סביבכם. לסיכום, אין גישה אחת טובה לצילום אנשים. צלם טוב הוא צלם גמיש שיודע להתאים את עצמו לסיטואציה כל פעם מחדש

 

The void we leave a project by photographer oded wagenstein

A portrait of Onelia by photographer oded wagenstein